درباره تست سرولوژیکی کرونا

همه‌گیری بیماری کووید ۱۹علارغم تست های کرونا،  همچنان در سراسر جهان ادامه دارد و زندگی افراد زیادی را درگیر کرده است. علاوه ‌بر شیوع سریع و آمار بالای مرگ و میر در اثر کووید ۱۹، از بار اقتصادی و فشار روانی که این بیماری عفونی تنها در عرض چند ماه بر تمامی جوامع متحمل ساخته نیز نمی‌توان چشم‌پوشی نمود. به همین دلیل تمامی متخصصین و دانشمندان جهان در حال یافتن راه‌هایی برای کنترل بیماری کووید ۱۹ هستند. یکی از روش‌های اصلی کنترل بیماری کووید ۱۹ و کاهش تعداد مبتلایان، شناسایی و ایزوله کردن افرادی است که ناقل ویروس کرونای جدید هستند. به این منظور آزمایشات مختلفی در تمام دنیا در حال توسعه و انجام هستند. آزمایش RT-PCR اصلی‌ترین آزمایش تشخیص کرونا است که تا کنون شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش برای شناسایی ویروس کرونای جدید صورت گرفته و نشان می‌دهد که آیا این ویروس در بدن فرد وجود دارد یا خیر.

اما یکی از ویژگی‌های مهم بیماری کووید ۱۹ این است که احتمال دارد فردی به ویروس کرونای جدید مبتلا شده و بدون داشتن هیچگونه علائمی بهبود یافته باشد. همچنین چنانچه فردی در مراحل اولیه‌ی ابتلا به این ویروس قرار داشته باشد، فاقد علائم بوده اما می‌تواند ویروس را به افراد دیگر منتقل کند.

در چنین شرایطی تست پی.سی.آر کمکی به تشخیص بیماری نخواهد کرد زیرا این آزمایش برای تشخیص و شناسایی ویروس فعال کرونا در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها زمانی موثر است که ویروس در بدن فرد به صورت فعال وجود داشته باشد. در چنین شرایطی به کمک آزمایشات پادتن‌شناسی، می‌توان فهمید که فردی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و بدون داشتن هیچگونه علائمی بهبود یافته است. همچنین به کمک چنین تستی می‌توان تا حدودی مشخص کرد که آیا ویروس کرونای جدید در بدن فردی وجود دارد یا خیر.

این آزمایشات را با نام آزمایش آنتی‌بادی کرونا و یا تست سرولوژیکی کرونا می‌شناسند. به کمک تست سرلوژیکی کرونا می‌توان در مورد تعداد کل افراد آلوده، از جمله کسانی که فاقد علائم بیماری بوده‌اند، تخمین میزان جمعیت آلوده نشده و چگونگی پیشرفت عفونت در طول زمان در بین جمعیت اطلاعاتی کسب کرد. بنابراین مسئولان نظام سلامت قادر خواهند بود تا اطلاعات مهمی در رابطه با میزان شیوع بیماری کووید ۱۹ به دست آورند.

زمایش آنتی بادی یا همان تست سرلوژیکی کرونا برای شناسایی پادتن‌های موجود در بدن افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بدن هر شخص، سلول‌هایی به نام لنفوسیت وجود دارد که وظیفه‌ی دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را بر عهده دارند. زمانی که یک عامل بیماری‌زا به بدن حمله می‌کند، سیستم ایمنی به کمک این سلول‌ها به دفاع از بدن می‌پردازد. آنتی‌بادی یا پادتن، پروتئنی‌هایی هستند که توسط لنفوسیت‌ها ایجاد می‌شوند.

پس از اینکه فردی به عفونت کووید ۱۹ مبتلا شد، در مراحل اولیه بیماری، پادتنی به نام ایمنوگلوبولین ([۱]IgM) در بدن او تولید می‌شود. با گذشت زمان و بهبود بیماری، سطح پادتن [۲]IgG در بدن افزایش یافته و میزان IgM به حداقل می‌رسد. طی انجام آزمایش آنتی بادی کرونا، تست‌های IgG و IgM انجام می‌شوند تا میزان پادتن‌‌های موجود در بدن فرد مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج آزمایش آنتی بادی کرونا برای تشخیص عفونت‌های قبلی در افرادی که علائم کمی داشتند و یا به کلی فاقد علائم بوده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به کمک تست سرولوژیکی کرونا می‌توان در مورد تعداد کل افراد آلوده، از جمله کسانی که فاقد علائم بیماری بوده‌اند، تخمین میزان جمعیت آلوده نشده و چگونگی پیشرفت عفونت در طول زمان در بین جمعیت اطلاعاتی کسب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *